Bicla.ro pe Twitter Bicla.ro pe Facebook Trimite-ne un e-mail

Metrorex introduce amenda pentru bicicletă?

Publicat la 22 martie 2010 de George Hari Popescu

Dar ce aud, Metrorex este un fel de “afară vopsit gardul, înăuntru leopardul”? Cică directorul Metrorex propune ca bicicliştii să plătească în plus pentru biclă? I-auzi, om fi noi proştii Europei şi nu ştiam. Păi domnule director, eu nu v-am înjurat aşa urît.

În cazuri din astea, iar îi invocăm pe colegii noştri din alte ţări la fel de europene. În Franţa şi Belgia, sunt situaţii cînd ŢI SE OFERĂ un bilet la metrou dacă vii cu ea pînă la o anumită staţie şi o laşi acolo pentru a continua drumul cu metroul. Sunt festivaluri, evenimente şi parcuri unde şoferilor LI SE OFERĂ un bilet la metrou sau autobuz dacă lasă maşina în parcările publice, în loc să o ducă pînă în buza scenei.

Cum ar veni, în acele ţări spre care tindem, bicicleta ESTE ÎNCURAJATĂ, nu sancţionată. Scriu cu majuscule ideile-cheie, să le intre bine în cap celor care ne decid viaţa.

E logic: iau bicicleta pînă la metrou, o las acolo cîteva ore şi continuu cu metroul, PENTRU CARE PLĂTESC. Deci Metrorex încasează bani. Dacă n-aş putea să cobor cu bicla la metrou, n-aş folosi metroul, deci Metrorex ar pierde bani. La fel, dacă vreau să transport bicicleta cu metroul, PLĂTESC UN BILET, nu două, pentru că îi fac Metrorex-ului hatîrul de a-i folosi trenul pentru a mă deplasa. Nu transport bicla pentru mine, ci pentru Metrorex, pentru a contribui la încasările sale.

Deci domnule director, hai să gîndim la rece, să nu ne inflamăm, să ne ajutăm comunitatea şi să eliminăm suprataxa de tip pedeapsă pentru călătorii destupaţi la minte, care văd şi altceva pe şosea decît 4×4 şi piţi la volan.

Campania continuă:

Probabil declaraţiile directorului regiei de transport sunt o simplă glumă. Bicicleta nu plăteşte bilet, bicicleta ESTE biletul la metrou!


17 Răspunsuri la “Metrorex introduce amenda pentru bicicletă?”

  1. Doro says:

    Şi în Germania se plăteşte în plus pentru biclă, dar foarte puţin. Abonamentul de persoană e circa 90 Euro la care se mai adaugă 10 Euro dacă vrei şi biclă (lunar).

  2. George Hari says:

    Aş da şi eu corespunzător cu preţurile din RO, adică vreo 3 lei în plus pe lună, din moment ce abonamentul e 25 de lei.

    Dar un cerşetor cît dă în plus în Germania? Dar un cîine vagabond cît plăteşte?

  3. Bogdan says:

    Pentru un ministru al “cyberculturii” nu o spui prea diplomat. Mi se pare ok să plătesc la metrou pentru un serviciu în plus (mai ales că prețul abonamentului este unul derizoriu). Mentalitatea că trebuie să ni se dea totul pe nimic este greșită.

  4. George Hari says:

    Bogdan, mă exprim ca orice ministru din România: brutal şi nediplomatic (apropo, “diplomat” e adjectiv, nu adverb). Sigur că plătesc pentru călătoria la metrou, am şi abonament! Dacă ţie ţi se pare derizoriu preţul lui, înseamnă că eşti foarte bogat, deci ai maşină şi loc de parcare, aşa că n-ai cum să ne înţelegi. Cei care merg cu bicicleta sunt needucaţi, nespălaţi şi săraci şi nu sunt dispuşi să dea bani în plus pentru moftul lor numit bicla la metrou.

  5. sch says:

    Cei care merg cu bicicleta, în marea lor majoritate, SUNT niște needucați pentru care NU există reguli de circulație și semafoare, sau diferență între șosea și trotuar. Atît pe jos cît și din mașină sau de pe motocicletă trebuie să mă feresc, deși cu toate merg regulamentar și neagresiv. Ultima oară cînd am făcut loc unor bicicliști mi-au atins în treacăt oglinda (așa, cît s-o dea peste cap) chiar înainte să treacă pe roșu…

    Înțeleg lipsa de piste de biciclete, știu cum e afară, dar bunul simț trebuie să apară la toată lumea, nu doar la unii. În românia se întîmplă așa: motocicliștii cer drepturi și respect în trafic, dar ~85% sunt niște porci fără pic de bun simț. Bicicliștii la fel, dar cu ceva mai puțin (procentual) bun simț.

    Ce e deci de făcut? Realist vorbind, ofcourse.

  6. George Hari says:

    Bravo, Sch, zi-le tu! De acord cu tine. Eu propun legi dure contra sărăntocilor care nu-şi permit maşini puternice şi care nu ştiu să scuipe cu boltă. Cît despre pietoni, nu mă stîrni…

  7. tolique says:

    Sch, daca am avea ca in alte tari prima banda doar pentru biciclisti si stopuri speciale tot pentru ei, ti-ar conveni mai mult decat sa-ti una in oglinda? Ma gandesc poate ca ti-ai luat un in oglinda ca erai un picut cam pe dreapta si nu prea te-a pasionat sa lasi loc si pentru altii.

  8. sch says:

    Ce legătură au mașinile puternice și pietonii cu bicicliștii care nu respectă reguli?.. Nu prind ideea… “De ce să fim mai prejos decît ei?” sau cum?

    Ai dat un reply complet pe lîngă. Și iritat. Și iritant. O apărare clară a muștei de pe căciulă…

    FYI merg mult cu bicicleta, doar nu în București. Regulile de circulație sunt sfinte, numai eu știu cîte înjurături și claxoane îmi iau în trafic fiindca nu blochez intersecția și fiindca mai las pe cîte cineva să iasă de pe străduțe. Mai ales cînd am tupeul să fac așa ceva atunci cînd sunt pe motocicletă sau scuter… Mașina mea puternică e un mic smart care scoate mai puțin CO2 decît un biciclist care gîfîie, iar scuterul e(ra) în 4 timpi și consuma și el cu pipeta.. Am auzit odată replica “Ce, și voi cu scuterele trebuie să opriți la roșu? Sunteți primul pe care-l văd că o face.” de la cineva… Mmmdeci da, merit un răspuns în doi peri și pe lîngă temă. Scuze. Mă resemnez.

    Pietonii sunt într-adevăr și ei în mare parte lipsiți de orice fărîmă de bun-simț. Sunt destul de consistente procentajele între variile categorii de participanți la trafic.. Mai-mai că m-aș hazarda să blamez însăși nația și educația lor pentru asta.

    @tolique – am fost suficient pe-afară, am văzut cum e acolo. Nu-s PESTE TOT benzi pentru bicicliști, dar majoritatea oamenilor au bun-simț. Se face loc fără ceartă, piedici sau claxoane atunci cînd nu sunt benzi disponibile, dar și bicicliștii respectă semnele și semafoarele, dau prioritate și nu fac teribilisme odată ajunși pe trotuare sau în alte locuri prin care sălășluiește teribilul pieton. Nu benzile fac totul. Am fost însă ieri prin Herăstrău și ce-am văzut acolo e pură bătaie de joc… alea-s benzi?…

  9. sch says:

    really?.. hate speech?.. unul care e biciclist și care vrea bun-simț din partea tuturor face hate-speech?.. mda. parcă aș discuta cu un fanboy apple. ochelari de cal și nici cea mai vaga intenție de a raționaliza și de a vedea defectele “colegilor” bicicliști. sad..

  10. Bogdan says:

    @George, asta nu te ridică deasupra celor pe care vrei să-i blamezi. Vrei condiții ca în străinătățuri, dar uită-te la cât dau ei pentru o călătorie cu metroul și cât dăm noi. Metrorex nu e instituție de binefacere. Gândește-te altfel, ei fac acum o investiție în rastele pe care trebuie să o recupereze de undeva.

  11. George Hari says:

    Sch, iartă-mă dacă tonul meu te-a jignit. Aşa sunt eu, ironic şi superior. Oricum, numai gura e de mine, stai liniştit, nu prea trec la acţiune decît foarte rar.

    Legătura dintre maşini şi subiect e simplă: Bucureştiul e îmbîcsit din cauza maşinilor, nu a bicicliştilor. Maşini de orice fel. Automobilul e justificat în acest oraş numai dacă aprovizionezi magazinul, ai familie sau ai probleme de deplasare pe două picioare. În rest, iată, există RATB şi metrou, amîndouă foarte eficiente. Pentru trasee lungi, există trenuri şi microbuze.

    Sunt convins că acel biciclist n-a vrut să-ţi facă rău maşinii. N-am auzit de biciclişti kamikaze. Te asigur însă că maşina ta emite mai mult CO2 decît el, oricîte gogoşi ţi-ar vinde producătorul cu filtrele lui Euro nu ştiu cît.

    Bogdan, aşa e, nu mă ridică deasupra celorlalţi, dar e bine să avem o dezbatere publică. Trimiterea unor e-mailuri pe o adresă generală de contact îmi miroase a muşamalizare. Mă aşteptam la un forum dedicat pe site-ul Metrorex. Dar deh, noi nu suntem decît cei care circulă zilnic cu metroul, n-avem de ce ne plînge. În calculul din care ai tras concluzia că metroul nu are profit pentru că are tarife mici, sper că ai inclus şi veniturile din: reclamele de pe stîlpi, de pe duşumea, de pe bănci, de pe scări, agăţate pe ziduri, din trenuri, plus chiria pentru magazine şi automatele de produse, plus chiria pentru cutiile de ziare gratuite, plus chiria pe ecranele de la Zoom TV etc. Uite, eu îţi sugerez să faci o campanie pentru a creşte tariful călătoriei cu metroul, pe care o poţi combina cu un supratarif pentru cei care vor să-şi lase bicicleta la ei în rastel sau să o ia în vagoane.

  12. sch says:

    Studiu de caz: pentru mine, combinația metrou/bicicletă ar însemna să cumpăr o bicicletă pe care să o las la Aurel Vlaicu la metrou si sa o folosesc doar metrou-muncă / muncă-metrou. Încerc la intervale regulate transport în comun pînă la serviciu, doar-doar oi găsi o rută OK. La rutele BUNE am de ales între multe schimburi de mijloc de transport sau durată de peste o oră, iar la celelalte fie am ambele chestii de mai sus, fie un element dubios de incertitudine (tramvaiul 5, care poate să vină din 5 în 5 dar și din 50 în 50 minute). În plus, de suficient de multe ori sună telefonul cu “în X minute decolăm!” (unde X1h la muncă… poate. Pînă atunci contribui cu 2m de mașină sau cu o motoretă la îmbîcseală… Măcar nu-s singur într-un SUV ;)

    over&out.

  13. George Hari says:

    Sch, iniţiativa Metrorex cred că e cea mai indicată pentru familii. Copiii nu pot da la pedale din cartier pînă în Herăstrău şi, chiar dacă familia are maşină, e greu să înghesuie minimum 3 biciclete în ea.

    Tu fiind un om tînăr, îţi propun să mergi cu bicicleta de acasă pînă la serviciu, fără metrou sau tramvai. Bănuiesc că ai jobul prin Băneasa undeva. De la Aurel Vlaicu poţi merge liniştit pe trotuar, mai ales dacă ai un MTB.

  14. Bogdan says:

    @George, văd că te-ai gândit cu atenție la venituri, dar ce proporție din acestea se transformă oare în profit? Ia în calcul:
    - personalul care se vede (case bilete, mecanici de tren, mecanici în general etc.);
    - contract pază în tren;
    - contract pază în stații;
    - personal cleaning tren și stații;
    - energie electrică;
    - cotă parte (probabil) la înlocuit scări și instalare scări noi;
    - contract instalare televizoare care îți spun când vine următorul tren;
    - costul celorlalte investiții făcute de Metrorex (indicatoare, panouri SOS etc.).

    Sunt și eu biciclist și personal sunt de acord să plătesc mai mult pentru niște servicii în plus, gen:
    - parcare biclă în rastel păzit;
    - curațarea pereților interiori (de culoare albă) ai vagoanelor de tren murdăriți cu roțile de la bicicletă;
    - și de ce nu, o chestie mai abstractă, locul pe care îl ocupă bicicleta.

  15. George Hari says:

    Profitul Metrorexului e ultima mea grijă. Observ însă şi aici aceeaşi tendinţă românească de focalizare a atenţiei în direcţia greşită. Poate ar trebui să ne alegem mai bine cauzele. Îţi spune unul care e prof şi care are un salariu mult mai mic decît doamna de la ghişeul de la metrou şi decît tataia paznic din vagon.

    Aş vrea să-mi fac viaţa (cît a mai rămas din ea) mai frumoasă pe pămîntul strămoşesc. Păcat că mă implic în unele cauze, începe să-mi facă rău. Poate ar fi mai bine să tac din gură şi să accept ce mi se oferă. Cu Metrorex sau fără, eu tot voi merge cu bicla prin Bucale. Mă gîndesc însă că micile campanii online pot schimba ceva. Încep să am dubii însă.

  16. Bogdan says:

    Ce salariu are doamna de la ghișeu, de curiozitate?

  17. George Hari says:

    Între 1.700 şi 2.000 de lei. Eu am 1.500.


Trackbacks / Pingbacks

Scrie un răspuns

Evenimente viitoare


Categorii

Arhiva

ceasuri online