Bicla.ro pe Twitter Bicla.ro pe Facebook Trimite-ne un e-mail

Adrian Petrescu: 24h vélo este “o nebunie totală”

Publicat la 26 octombrie 2010 de Simcute

De ce ai vrea să mergi la Louvain-la-Neuve, în Belgia, pentru a studia? Ai auzit că belgienii au sute de feluri de bere şi ăsta e deja un motiv bun. Mai ştii că universitatea de acolo e în top 10 al instituţiilor de învăţământ superior din Europa. Iar dacă eşti un biciclist convins, motivul cel mai important este să participi la 24h vélo. O zi întreagă, pe lumină, pe înserat şi sub pâlpâitoarele lumini stradale, dai la pedale.

Adrian Petrescu a absolvit Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării din Bucureşti şi acum este masterand în comunicare la Université Catholique de Louvain. Mergea cu bicicleta şi în România, dar când a ajuns în Belgia s-a putut bucura de infrastructura şi manifestările dedicate bicicliştilor.

Imediat după ce a revenit de la 24h vélo (unde a ieşit pe locul 9 în clasamentul general), l-am pus să ne povestească despre cum s-a desfăşurat cea de-a doua participare la acest eveniment.

Ești la a doua participare la 24h vélo. Cum ai hotărât să participi prima oară?

Exact aşa cum ne bat la cap toţi profesorii să NU facem, am aflat despre eveniment pur şi simplu… de pe Wikipedia! Ştiam că urmează să vin în Louvain-la-Neuve, aşa că mă informam şi eu ca tot omul. De pe Wikipedia am aflat despre 24h vélo. Şi n-a durat mai mult de câteva secunde ca să-mi pun în cap să mă interesez în detaliu şi să particip în final. Eu mai fusesem în Belgia timp de un an, în alt oraş, ca student Erasmus.

În acel an mi-am descoperit toată regiunea pe bicicletă (pe o rază de 50 de km), deci mă simţeam deja pregătit. Aşa că, ajuns la LLN, i-am contactat pe organizatori şi am făcut rost de o listă a echipelor participante, cu tot cu numerele de telefon ale responsabililor. Am sunat aproape la întâmplare. Mai precis, le-am luat alfabetic şi mi-a plăcut cum sună Affon les pédales. I-am sunat, le-am zis ce-i cu mine şi ce vreau de la ei… şi m-au primit.

Nu doar că am participat la mult aşteptata competiţie, dar mi-am făcut şi prieteni noi. Şi tot cu Affon les pédales am participat şi anul ăsta.

În ce constă 24h vélo?

Sloganul oficial al evenimentului este Sportul în centrul distracţiei (Le sport au centre de la fête), deci nu este doar o competiţie. E un festival studenţesc de amploare, unul dintre cele mai mari din Europa. În ceea ce priveşte bicicletele, sunt trei categorii:

  1. bicicletele de curse, care, aşa cum le spune şi numele, participă la curse. O „simplă” probă de viteză, unde ideea e să efectueze cât mai multe ture.
  2. bicicletele umanitare – tot o probă de viteză şi rezistenţă, dar pentru o cauză nobilă. Cele mai multe biciclete umanitare reprezintă diverse asociaţii non-profit care încearcă să strângă fonduri pentru o anume cauză.
  3. bicicletele folclorice - nu, nu cântă „Mărioară de la Gorj” şi nici nu joacă sârba, dar este categoria cea mai “sărită de pe fix”. Fiecare echipă ia una sau mai multe biciclete şi în jurul lor improvizează tot felul de „caroserii”, care mai de care mai inedite. Mai trist e că, pentru aceste „chestii”, se sacrifică multe biciclete, tăiate şi sudate pentru a crea vehiculul de paradă. E nevoie şi de ceva finanţe ca să participi la categoria asta. Imaginează-ţi un fel de RedBull Flugtag, dar cu biciclete în loc de aparate de zbor. Ciudăţeniile astea trebuie să facă şi ele cât de multe ture pot. Aici însă, nu viteza contează, ci rezistenţa. Pentru că totul depinde de calitatea improvizaţiei (şi de alcoolemia bicicliştilor).

De ce e atât de important evenimentul pentru belgieni?

Depinde de belgieni. Unii vin pentru competiţie (deci şi participă), alţii vin exclusiv pentru distracţie. Pentru că, pe lângă traseul parcurs de bicicletele celor trei categorii, în oraş se montează o sumedenie de scene şi se organizează tot atâtea concerte sau discoteci în aer liber.

În rest, pur şi simplu e vorba de o tradiţie studenţească. Şi eu găsesc că e fascinant cum tradiţia asta poate fi menţinută fără să-şi piardă din popularitate. Dacă facem abstracţie de inerentele incidente cauzate de alcool, chiar este o ambianţă studenţească pe care cu greu o poţi găsi în altă parte. E o nebunie totală! Ca să realizezi importanţa evenimentului, gândeşte-te că în noaptea cu pricina, vin şi pleacă din Louvain-la-Neuve trenuri speciale… la 2 sau 3 noaptea!

La proba de cursă se participă singur sau în echipă, ca la Turul Franței?

Se participă în echipă, dar nu ca la turul Franţei. Fiecare echipă are o singură bicicletă. Ideea este ca acea bicicletă să stea cât mai mult pe traseu, să parcurgă cât mai multe ture, de miercuri ora 13:00 şi până joi la aceeaşi oră. Nu contează cine se suie pe ea. Cu cât mai mulţi, cu atât mai bine. Mai mulţi coechipieri, mai puţine ture de persoană, deci o energie mai bine distribuită.

Evident, e esenţial ca echipa să se organizeze şi, prin alternanţă, membrii ei să mai şi doarmă câteva ore. Anul trecut a fost unul care a participat individual, a fost pomenit pe scenă la sosire. Nu știu cât a rezistat, cert e că știa tot orașul despre el.

Care este miza evenimentului?

Miza este, în primul rând, distracţia. Cel puţin, aşa văd eu lucrurile. Depinde însă şi de echipă. La curse participă şi echipe de ciclişti profesionişti, echipaţi şi antrenaţi ca la carte. Nu e de mirare că echipele astea câştigă. Pentru ele, nu ştiu care e miza. Că premiile pe care le primesc ei (echipamente şi accesorii de bicicletă), cred că le au de mult.

Pentru echipele umanitare, miza e strângerea de fonduri. Am auzit de curând un zvon că, practic, nici o umanitară nu pierde. Toate câştigă în funcţie de numărul de ture parcurse.

Cât despre echipele folclorice… acolo e mai delicat. În principiu, bricolajele lor devin vedete, vorbeşte lumea despre ei şi povesteşte la nepoţi. Oricum, în cazul lor, criteriile sunt legate de originalitate şi mai puţin de viteză.

Te-ai antrenat special pentru 24h vélo?

Eu mă antrenez aproape involuntar, fie că particip sau nu. Pentru că îmi iau bicicleta la plimbare ori de câte ori prind o zi liberă cu soare, sau măcar fără ploaie. Singura chestie pe care am făcut-o anul ăsta înaintea competiţiei a fost să testez o dată traseul şi să i-l arăt astfel şi unui vechi prieten român, care a venit de la Amsterdam special ca să pedaleze pentru noi.

Câți participanți au fost în cursă?

Anul ăsta au fost 81 de echipe, dintre care 9 de curse, 15 umanitare şi vreo 57 folclorice. Iese sau dă cu virgulă?

Care a fost evoluția ta în acest an?

Am făcut 17 ture, cel mai rapid dintre ele fiind de 12 minute şi 50 de secunde. Sunt al treilea din echipă, după Teo (prietenul român venit de la Amsterdam), care a făcut vreo 22 şi Simon, fondatorul echipei, care a reuşit să scoată 21 de ture şi a scos, la un moment dat, un timp de 12:05.

Mai trist e că am avut parte şi de incidente. Din motive necunoscute, bicicleta mea, un Viper cu 21 de viteze, a suferit o avarie serioasă la schimbătorul de viteze, aşa că nu am mai putut-o folosi. Nu pedalam eu în momentul incidentului, aşa că nu ştiu ce s-a întâmplat exact. Cert este că a trebuit să o înlocuim, iar până la finalul cursei am „călărit-o” pe a lui Simon.

Am terminat pe locul 9 în clasamentul general, cu 89 de ture și pe locul 5 din categoria curse.

Cum evaluezi ediția 2010 față de cea de anul trecut în ceea ce privește organizarea, participarea etc.?

Mi s-a părut că a fost mai puţină distracţie în echipă faţă de anul trcut. Pe de o parte a fost bine, că ne-am organizat mai serios şi am scos un rezultat mai bun. Pe de altă parte, parcă mi-a lipsit starea de bine de anul trecut. Mă rog, nu e cazul să dramatizăm. Am amintiri frumoase de la ambele ediţii.

Foto: Andreea Pricină şi arhiva personală Adrian Petrescu


Categorii: Multimedia, Poveşti

Tag-uri: , ,

3 Răspunsuri la “Adrian Petrescu: 24h vélo este “o nebunie totală””

  1. Gabi Soare says:

    Alta mancare de peste. Ma motivez in alte treburi cand trec pe aici seara si sa mai cultiv cu biciclete-n cap.

    O intrebare : Ce distanta avea circuitul? Sunt praf la franceza(de pe site) . Oricum cam multa lume, stransa la un loc, nu-mi place decat 24hvelo.


Trackbacks / Pingbacks

Scrie un răspuns

Evenimente viitoare


Categorii

Arhiva

ceasuri online