Bicla.ro pe Twitter Bicla.ro pe Facebook Trimite-ne un e-mail

5 moduri de a transforma orașul într-unul biciclist

Publicat la 04 septembrie 2015 de George Hari Popescu

Știu, știu, veți spune că la noi nu se poate, că noi suntem altfel, că suntem conduși de oameni orientați către folosirea automobilului etc. Dar, în afară de faptul că putem visa nestingheriți, există măsuri simple de a schimba ceva în orașele noastre congestionate. Iată cîteva măsuri sugerate de Care2.com.

1. Piste protejate pentru bicicliști și benzi separate pentru autobuze

Sigur, este cel mai simplu mod de a încuraja transportul pe două roți propulsate de picioare. Dar e atît de greu de pus în practică într-un oraș precum Bucureștiul! Moștenirea comunistă și obtuzitatea administrației locale sunt cele mai importante obstacole în calea realizării unor piste complet separate de traficul auto. Cît despre benzile pentru autobuz, este nevoie de educație și de autoeducație din partea conducătorilor de automobile. Ei trebuie să-și dea seama de faptul că, dacă nu intră pe acele benzi, și ei vor ajunge mai repede la destinație, pentru că traficul rămîne clar delimitat.

2. Taxe de congestionare și tarife mari pentru parcare

În alte oraș europene, există o taxă de acces cu mașina în centru sau taxe la anumite ore de vîrf. Ideea este să lași mașina acasă cînd vrei să ajungi în centru sau cînd vrei să ajungi undeva în intervale orare în care locuitorii pleacă sau vin de la lucru. Tarifele pentru parcare sunt menite să descurajeze să mergi cu mașina în zone aglomerate. Iarăși, nu sunt neapărat soluții pentru viitorul apropiat în București, dar mai tîrziu, cine știe…

3. Rastele de biciclete peste tot

O mare preocupare a românilor vine din teama de a nu le fi furată bicicleta. Rastelele în fața cafenelelor, băncilor, magazinelor etc. ar spori siguranța. Un singur loc de parcare pentru automobil poate găzdui zece biciclete. În plus, companiile care instalează rastele își vor spori prestigiul în ochii clienților lor!

4. Bike sharing

A existat Cicloteque, dar a fost oprit din cauza unor piedici puse chiar de primărie, adică instituția care ar fi trebuit să încurajeze transportul alternativ în oraș. Există acum programe de bike sharing pentru studenți și altele inițiate de primăriile de sector, dar ele rămîn soluții pentru deplasarea pe distanțe mici. O soluție de bike sharing stradal, bazat pe autoservire și plata cu cardul, necesită investiții importante și infrastructură modernă și deocamdată nimeni nu se înhamă la acest proiect.

5. Car sharing

V-ați uitat vreodată în automobilele blocate în trafic la ore de vîrf? Omul și mașina! Majoritatea automobilelor au un singur pasager, adică șoferul. Undeva în trafic, există o altă mașină cu soțul, soția sau un prieten al acelui șofer. Dacă s-ar vorbi între ei în așa fel încît să folosească o singură mașină zilnic pentru deplasările în oraș? Dar dacă vecinii sau colegii de serviciu ar stabili un orar conform căruia să se preia reciproc pentru transportul auto?

Citiți și despre celelalte metode la Care2.com

Foto: Wikimedia

Categorii: Dezbatere

Tag-uri: ,

4 Răspunsuri la “5 moduri de a transforma orașul într-unul biciclist”

  1. 1 se poate face simplu:
    - banda trasa cu vopsea.
    - politie in intersectie.

    • George Hari Popescu says:

      Eu vorbeam de piste protejate, adică ceea ce s-a încercat pe Calea Victoriei: piste complet delimitate de traficul auto.

      • Jordan says:

        Personal ca bucurestean get beget,dar de 35 de ani cetatean olandez,v-asi da alte solutie pentru ca Bucurestiul sa devina un oras prietenos pentru biciclisti.Solutiile expuse sunt doare niste pareri ,care ptr a fo puse in practica este neceasara o alta procedura…..

        Va doresc insa,mult succes in ceea ce visati sa faceti.

  2. Emil says:

    Intradervar, educatia si autoeducatia in aceasta privinta este foarte importanta, dar infrastructura unui oras pentru astfel de piste este si mai importanta. De ex. in Arad, au inceput sa creeze piste pentru biciclete, stiti cum? Prin trasarea unor linii pe carosabil… nu asa se face. Vor sa fie cat mai multi oameni care se depaseaza cu bicicleta dar din pacate nu fac nimic pentru acest lucru. Eu vb doar de Arad, ca acolo locuiesc, sunt convins ca la fel e si in alte parti.


Trackbacks / Pingbacks

Scrie un răspuns

Evenimente viitoare


Categorii

Arhiva

ceasuri online