Bicla.ro pe Twitter Bicla.ro pe Facebook Trimite-ne un e-mail

Ce urmează după marșul “Oraș pentru Oameni”?

Publicat la 20 septembrie 2015 de George Hari Popescu

Text de Marian Ivan – membru fondator OPTAR

Al 7-lea marș al bicicliștilor, din seria Oraș pentru Oameni, a scos din nou în stradă mii de bucureșteni. Nici până în acest moment administrația nu a facut vreun pas care să lase senzația că și-ar dori să se implice în rezolvarea problemelor protestatarilor, așa cum au fost enunțate în declarațiile depuse în vara anului 2013 la Primăria București:

  • încurajarea transportului motorizat, în timp ce oraşul este cea mai poluată capitală europeană;
  • neaplicarea măsurilor de siguranţă rutieră;
  • lipsa unei viziuni a administraţiei oraşului pentru creşterea calităţii vieţii;
  • menţinerea în funcţii a persoanelor vinovate pentru pagubele de milioane de euro provocate de recepţia ilegală a pistelor pentru biciclete;
  • neaplicarea măsurilor de eficientizare a transportului public prin asigurarea de benzi dedicate.

Vestea bună vine din zona specialiștilor.

De un an de zile, o echipă de experți români și străini a început să lucreze la Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov. Este un proiect impus la nivelul Uniunii Europene: administrațiile orașelor care vor să obțină finanțări europene în domeniul transportului sunt obligate sa realizeze și să respecte un astfel de plan. Până acum, 17 orașe din România au început sa lucreze pentru a îndeplini această condiție. Din păcate, niciuna dintre administrațiile implicate nu a respectat principiul de bază al realizării unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă:

informarea și implicarea cetățenilor.

Dintre cele 17 municipalități, s-a remarcat Primăria Municipiului București, singura care n-a transmis nici măcar un comunicat către presă prin care să anunțe acest proiect important pentru oraș.

Mobilitate zero

În ultimii 25 de ani, administrațiile din București nu au respectat nicio strategie elaborată de specialiști. Întotdeauna opiniile primarilor au avut prioritate și, cu sprijinul partidelor politice, strategiile au fost aruncate la coșul de gunoi și înlocuite cu gogoși electorale. Dar efectele nu au mai putut fi cosmetizate cu afișe colorate, mici și bere.

În perioada 2007-2013, Capitala avea o poluare cu pulberi în suspensie de aproape 4 ori mai mare decat maximul admis, fiind cel mai poluat oraș dintre cele analizate. Acest lucru a determinat Comisia Europeană să înceapă procedurile de infringement, deoarece se consideră că administrația din București nu a luat măsurile necesare pentru protejarea bucureștenilor. Cu fiecare respirație, sănătatea a două milioane de oameni este pusă în pericol. Medicii spun că 6-7 mii de oameni mor anual din cauza poluării din București. Prin comparație, în 2014, în București au murit 61 de persoane din cauza accidentelor rutiere.

După ani de zile de politici de încurajare a traficului motorizat, prin realizarea de pasaje si supralărgiri, administrația a reusit să facă din București cel mai congestionat oraș european, conform datelor culese în 2014 de compania Tom Tom, producătoare de sisteme de navigație. Iar conform studiilor realizate în ultimul an, continuarea actualelor politici ar agrava situația.

București este un oraș cu o densitate a populației foarte mare, cu un procent ridicat de mașini la numărul de locuitori, fără un sistem de transport public viabil, fără să aibă finalizată modernizarea vreunui inel de circulație sau a centurii orașului. Ultimul mare proiect realizat în București, înainte de reținerea primarului Sorin Oprescu pentru luare de mită, a fost pasajul rutier Piața Presei Libere. Cu toată opoziția societății civile, administrația a construit o “pâlnie” care să faciliteze traficul de tranzit să ajungă mai ușor în centrul orașului. Direcționarea traficului pe axe, spre centrul orașului, aduce un volum mare de mașini pe o suprafață mică, rezultatul fiind blocarea rețelei de străzi. Sunt lucruri cunoscute de specialiști de peste jumătate de secol, dar ignorate în București.

Care sunt soluțiile?

Bucureștiul nu are în acest moment nicio amenajare Park&Ride, care să ofere posibilitatea celor care fac naveta să își parcheze mașina și să-și continue călătoria cu transportul public. Dar Bucureștiul nu are nici benzi dedicate transportului public, care să ofere cetățenilor o alternativă viabilă la transportul motorizat individual. Aceste concepte care au rezolvat ieftin problemele de trafic peste tot în lume, trebuie implementate și în București. Este important ca cetățenii să înțeleagă aceste principii și să le accepte. Nu va fi ușor…

De ani de zile, ei trăiesc într-o mare minciună. Adevărul este că orașul nu suportă costurile de susținere a actualului trafic motorizat. Ani de zile, infrastructura rutieră a fost susținută în detrimentul proiectelor sociale. Iar acum avem nota de plată: poluare, blocaje în trafic, spații publice de proastă calitate, mii de decese provocate de poluare, stres etc.

Un București prietenos cu mașinile și neprietenos cu oamenii

Este acesta tipul de oraș pe care ni-l dorim pentru noi și familia noastră ?

Daca v-ați săturat de proiecte pilot “gândite” de politicieni, vă invităm să aflați opinia specialiștilor în mobilitate. Din septembrie 2014, o echipă de experți români și străini lucrează la Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov. Este cea mai complexă strategie realizată vreodată în București și Ilfov.
În aproximativ două săptămâni, primele propuneri ale aceastei strategii urmează să intre în dezbateri. Este foarte important ca cetățenii să fie activi, să pună întrebări specialiștilor, să ceară lămuriri despre soluțiile propuse și, mai ales, să supravegheze modul în care clasa politică și instituțiile înțeleg să se implice în aceste dezbateri și, după finalizarea planului, în respectarea lui.

Cei care doresc să fie anunțați despre începerea dezbaterilor și locurile de întâlnire dintre cetățeni și experți pot completa formularul.

Până când nu va exista certitudinea că politicile publice sunt îndreptate spre creșterea calității vieții cetățenilor, este necesar să ieșim în stradă pentru a crește presiunea asupra clasei politice. Al optulea marș al bicicliștilor, din seria “Oraș pentru Oameni”, va fi pe 23 aprilie 2016, de la ora 14:30, cu plecare din Parcul Herăstrău, intrarea Chartes de Gaulle.

Text de Marian Ivan – membru fondator OPTAR

Foto: 2Eyes – FB (cu mulțumiri)

Scrie un răspuns

Evenimente viitoare


Categorii

Arhiva

ceasuri online