La congresul Velo City 2011, miroase a cauciuc nou de bicicletă, străzile s-au umplut de biciclişti din 47 de ţări, vestele reflectorizante cu logo-ul conferinţei au devenit un accesoriu obişnuit, bicicliştii internaţionali se salută şi îşi zîmbesc. Conferinţa din Sevilla, specializată pe folosirea bicicletei şi pe tot ce ţine de acest lucru – economie, dezvoltare durabilă, sănătate etc. – se desfăşoară între 23 şi 25 martie şi va culmina cu evenimentul Ciclovida din 27 martie.
Cînd ajungi la centrul ce conferinţe al hotelului Barcelo, te uimeşte imensa parcare de biciclete din faţa clădirii. Avînd în centru corturile de unde jurnaliştii acreditaţi şi alţi participanţi îşi pot ridica bicicleta pe care o pot folosi gratuit în aceste zile, parcarea este dominată de bicicletele închiriate prin Sevici, serviciul public implementat de JCDecaux. Este amuzant să stai în pauza de cafea pe iarba din faţa hotelului şi să te uiţi la căutările pe care diverşi participanţi le fac în parcare pentru a-şi identifica bicicleta, uitînd că fiecare dintre ele are un număr unic de identificare.
Om, bicicletă, zîmbet
Bicicletele oferite participanţilor şi jurnalişti sunt nişte mici pliabile, nu chiar de nivelul unui Brompton, dar uşor de utilizat, manevrat şi cărat. Le poţi identifica în oraş deoarece au un sticker cu primăria din Sevilla şi un număr pe lacăt. În plus, jurnaliştii acreditaţi au primit şi un card valabil 5 zile, pentru a-şi închiria gratuit de la Sevici o bicicletă ori de cîte ori au nevoie. Cu 250 de staţii Sevici în oraş, nu ai cum să mergi pe jos dacă deţii un astfel de card. De altfel, o închiriere anuală costă doar 25 de euro, dar trebuie să ai pe card minimum 150 de euro, care vor fi blocaţi ca o garanţie în caz că se întîmplă ceva rău cu bicla ta.
Dimineaţa, o cohortă de biciclişti în costum sau îmbrăcaţi informal se îndreaptă spre centrul de conferinţe. Timp de trei zile, se ţin prezentări magistrale sau în grupuri mici, se comunică în workshop-uri şi mese rotunde. Bicicleta este regina conferinţei, ea este soluţia, ea apare în conversaţie la fiecare două-trei fraze. În plus, pe holurile centrului s-a amenajat o expoziţie de produse şi servicii specifice, de la lumini vizibile ziua pînă la sisteme de bike-sharing puse la dispoziţia municipalităţilor din diverse oraşe ale lumii.
Este foarte complicat să urmăreşte toate prezentările şi discuţiile, pentru că multe sunt în paralel, aşa că trebuie să fii foarte atent ce alegi. Unele sesiuni sunt în spaniolă, dar se face traducere simultană la cască şi chiar este de o calitate foarte bună. Este amuzant momentul în care sunt chemaţi în sală participanţii, cu claxoane pe care le acţionează membri din echipa organizatoare, plimbîndu-se pe holuri. Şi au de muncit astfel 15 minute de fiecare dată: spaniolii se urnesc greu, întîrzierile în începerea sesiunilor sunt obişnuite aici.
O bicicletă pliabilă aşezată în faţa scenei, o animaţie pe ecranul de aşteptare al sălii mari de conferinţe, stickere, şepci, benzi reflectorizante, simboluri – toate îţi amintesc că te afli la un eveniment care celebrează şi pune în discuţie cel mai miraculos mijloc de transport pe două roţi din lume. Între sesiuni, ai cinci minute de muzică spaniolă în sala mare şi nu e un lucru neobişnuit să vezi participanţi spanioli fredonînd sau chiar încercînd cîţiva paşi de dans. Popor latin, deh…
În afara discuţiilor, oraşul simte conferinţa Velo City 2011. În unele staţii de autobuz, este amenajată o expoziţie cu fotografii-portret ale unor biciclişti din oraş care împărtăşesc din experienţa lor velo. Unele bannere şi afişe îi anunţă pe locuitori că se întîmplă în oraşul lor şi altceva legat de bicicletă decît amenajarea continuă de piste, amplasarea de mobilier stradal specific şi promovarea pedalării urbane.
Atmosferă latină
Totul merge aici spre un anumit spirit ecologist, dar nu există nici o fărîmă de agresivitate în această atitudine. Chiar broşura de prezentare a evenimentului îţi aminteşte că ai la dispoziţie o bicicletă pentru a te deplasa prin oraş, mai ales cînd vremea este extrem de frumoasă, cu temperaturi ce rar coboară sub 15 grade. Tot acolo eşti anunţat că şnurul şi ecusonul de la gît sunt din materiale biodegradabile, pixul este din coceni de porumb şi caietul pe care notezi este realizat din hîrtie reciclată. Adevăratul spirit ecologist se va simţi în 26 martie, cu ocazia evenimentului Earth Hour (celebrat şi în România) şi în 27 martie, la Ciclovida.
Discuţiile de la expoziţie sunt deschise, deşi sunt acolo expozanţi din ţări şi culturi diferite. Dar parcă în Sevilla te pătrunde repede spiritul latin, mult mai repede decît în vreun oraş românesc, deşi rădăcinile ne sunt cam aceleaşi. Faptul că aici primăria face tot ce poate pentru a te ajuta să pedalezi uşor, deschiderea oamenilor, zîmbetele lor atunci cînd li te adresezi în engleză şi ei nu înţeleg o iotă, barurile de tapas din oraş şi sunetele de flamenco ce răzbat din restaurante seara – toate acestea se amestecă frumos, te fac să visezi şi să uiţi să te întorci în capitala României.
Te întorci însă, cu poveşti, concluzii de la conferinţa Velo City, poze în care se vede normalitatea unui oraş modern european, idei şi planuri îndrăzneţe. Important e să nu pierzi acest spirit şi nici nu ai cum, îţi aminteşti de el de fiecare dată cînd pedalezi în Bucureşti, îmbrăcat normal şi cu zîmbetul pe buze.
Citeşte la Hotnews:
Bicicleta, discutată şi sărbătorită la Velo City 2011
Bicicleta: promovare online, pedalare offline
Spre şcoală: pe jos, cu bicicleta, cu autobuzul
Pe aceeaşi temă:
CARTE şi INTERVIU Bicicleta, medicament împotriva bolii de maşină