Bicicletele din bambus sunt ușoare, realizate manual și ecologice. Rareș Vâsc a renunțat la o carieră în cercetare în Suedia, pentru a se întoarce la Cluj și a investi în biciclete. S-a folosit de cunoștințele din laboratoarele suedeze pentru a crea un ulei special care să dea rezistență și longevitate bambusului.
Bărbatul a plecat de la Bistrița la Cluj pentru a se face medic veterinar, a abandonat ideea în primul an de studiu și s-a îndreptat spre zootehnie. După patru ani de zootehnie, a plecat în Suedia, urmându-și iubita, care se afla acolo pentru un schimb de experiență. Acolo și-a regăsit pasiunea pentru bicictele. A reparat bicicleta iubitei sale și a unei prietene și și-a făcut și el una din piesele reciclate, găsite pe stradă. Un student i-a cumpărat-o. Cu banii de pe prima bicicletă și-a cupărat o trusă de scule.
Unitățile de procesare a fierului vechi, unde ajungeau bicicletele găsite pe stradă și nerevendicate, au devenit mină de aur pentru bistrițean. După cinci ani petrecuți în Suedia, printre studenți, doctoranzi, masteranzi și profesori, lui Rareș i-a venit din nou gustul pentru studiu și a început un master în biomedicină. După primul an de studii, a ajuns să lucreze ca tehnician într-un laborator de cercetare suedez.
Contactul cu bicicleta din bambus
A văzut pe Internet o bicicletă din bambus, iar ideea l-a fascina. Bicicletele din bambus nu se mai produc, pentru că bambusul ridică mai multe probleme: primește umezeala din mediul ambient, ceea ce provoacă o tensiune internă ce poate să ducă la ruperea tubului. De asemenea, acesta poate fi atacat de insecte, iar mucegaiul poate afecta interiorul tuburilor de bambus. Așa că bistrițeanul s-a folosit de laboratorul cu care colabora pentru a găsi o soluție și a transforma bambusul într-o materie primă viabilă.
„Prin uleiul creat de mine, am reușit să rezolv toate acele probleme ale bambusului și astfel să fac din tuburile de bambus un material ideal pentru fabricarea de biciclete”.
Bistrițeanul s-a reîntors la Cluj în 2017, iar de atunci realizează biciclete din bambus, sub marca Divera. Bicicletele realizate de Rareș ajung în Elveția, Franța și Suedia. Acestea sunt realizate manual, personalizate și uneori țin cont de detaliile fizice și nevoile celor care le folosesc.
„Insistăm pe calitate și nu pe maximizarea numărului de unități produse. În general clienții noștri preferă calitate, produse lucrate manual și componenta Eco a produsului nostru. Pentru asta suntem respectați. Iar pentru mine, cea mai mare satisfacție este atunci când clienții îmi spun că își iubesc bicicletele și se mândresc cu ele oriunde merg”, a spus bărbatul.
Profiturile sunt variabile în această industrie, dar nu a înregistrat o scădere a vânzărilor în timpul pandemiei. Rareș privește cu optimism și nerăbdare întotdeauna începerea noului sezon al bicicletelor, adică sfârșitul lui martie din fiecare an.
Foto: Divera Bikes