Bicla.ro pe Twitter Bicla.ro pe Facebook Trimite-ne un e-mail

Curierii pe bicicletă, zeii oraşului modern

Publicat la 24 august 2010 de George Hari Popescu

(Revista Fixe – Fixed Gear Culture, nr. 4 – august 2010)

Curierii pe bicicletă sunt figuri legendare în lume şi de curînd am scris aici despre o iniţiativă timidă românească în acest domeniu, dar şi despre dorinţa unei asociaţii de a folosi serviciile lor. Aceşti biciclişti lucrează indiferent de vreme şi de starea traficului. De obicei folosesc biciclete cu pinion fix şi se strecoară pe lîngă maşini frizînd absurdul.

Printre cei mai cunoscuţi sunt cei de la God Speed Courier. Despre ei s-au făcut reportaje, s-a scris la greu şi au fost incluşi în documentare şi în filme artistice. O companie înfiinţată în 1999, care face de atunci acelaşi lucru: livrează pachete şi documente la termen, rapid şi sigur.

Suntem ca nişte soldaţi pe cîmpul de bătălie, încercînd să ajungem din punctul A în punctul B în cel mai scurt timp posibil, spune Bradon Correia, co-fondator al firmei, în clipul din această pagină.

Soldaţi urbani, dar şi figuri iconice, surse de inspiraţie pentru diverşi realizatori de producţii cinematografice.

În acest documentar realizat de un absolvent de la Community College din Philadelphia, curierii explică de ce fac asta, ce le place la această meserie şi povestesc cele mai periculoase momente trăite la înălţimea şeii.

Un scurt-metraj care foloseşte efecte speciale prezintă o zi din viaţa unui curier pe bicicletă, fără să ignore pericolele la care se expune de fiecare dată.

Un alt soi de poştaşi pe bicicletă, aşa cum vedeam la ţară adesea, mai ales vara. Poştaşi prezenţi peste tot în cultura populară, inclusiv în benzi desenate.

(Yoshichi Shimada, Saburo Ishikawa – Sacrée mamie, vol. 1, Editions Delcourt, 2009)

Nu pot decît să-i admir şi să includ meseria lor printre cele nobile.


Categorii: Multimedia, Shopping

Tag-uri:

11 Răspunsuri la “Curierii pe bicicletă, zeii oraşului modern”

  1. dan says:

    George spune in articol ca mesagerii biciclisti “De obicei folosesc biciclete cu pinion” fix”.
    Daca imi poate explica cineva motivele (de orice natura) pentru care curierii prefera biclele fixe, ii multumesc anticipat.
    Intreb pt ca sunt interesat de fixe si vreau sa aflu cat mai multe inainte sa-mi tunez single speed-ul/cumpar o fixa daca imi voi permite.

    • George Hari Popescu says:

      Dan, şi eu mi-am pus această întrebare şi uite ce am constatat eu:

      - o chestiune de imagine. Eşti mai cool pe o bicicletă cu pinion fix, te delimitezi de mulţime, ieşi în evidenţă (vezi http://bicla.ro/2010/05/cultura-fixului-la-biciclete-in-belgia/ pentru detalii).
      - mai puţin zgomot. Nu mai auzi tradiţionalul cîrîit de la bicicletele cu mai multe viteze.
      - mai mult efort fizic. La o biclă cu viteze, ai tendinţa să te mai odihneşti, să nu dai mereu din picioare. Aici, eşti obligat să le mişti.
      - frînare mai exactă, ai control total asupra roţii. Deşi trebuie să ai ceva îndemînare ca să frînezi cu pedala şi cu piciorul (se pune piciorul pe roaţa din faţă, pentru a produce frecare), cînd frînezi cu pinionul fix chiar simţi că frînezi.
      - pentru trick-uri. Dacă treci la acest nivel, ai nevoie de o biclă care să fie ca o continuare a corpului tău. Te vei simţi ca şi cum ai urca o stîncă fără frînghii de siguranţă, fiecare următoare mişcare e decisivă.

      Eu aş zice să nu renunţi de la început la o biclă cu viteze. Dacă stai în Bucureşti, ai grijă la trafic, nu e adecvat pentru o fixie. Succes şi anunţă-mă dacă îţi iese schimbarea, poate scriem despre tine aici!

  2. dan says:

    George, mersi pt idei. Fain articolul despre fixarii belgieni.

    Trebuie sa mentionez ca eu de la bun inceput am ales o bicla fara viteze, un single speed, city bike. Dupa mintea mea am zis ca daca are mai putine componente in miscare, posibilitatea sa se defecteze ceva e mai mica. O am de 1 an, pana acum a mers bine (am si grija de ea) si nu da semne ca n-ar face-o la fel in continuare. Fac zilnic, daca vremea permite, 18-20 km pana la munca si inapoi (in Buc).

    La fixe ma atrage simplitatea lor dusa la extrem, supletea vizuala si kinetica. Imi place simplitatea in general, la mine e valabila expresia “less is more”. Am incercat o fixa si mi-a placut, insa pe langa atractie e si teama de a folosi o fixa ca o “ute” bike in traficul din capitala europeana Bucuresti, unde nu rar soferii fac dreapta fara semnal si fara sa arunce un ochi in retrovizoarea dreapta, in cautarea eventualului biciclist. In astfel de situatii, ingratele (dpdv estetic) frane merita slavi. De asta ma tot intreb in continuare cat de potrivita e o fixa (inclusiv pt ei, curierii) in trafic??

    Factorul “coolness” – fara dubiu. Cat despre trick-uri: distractie pura, dar mai degraba eu as lua o fixa ca sa pape multi km….

    • mixella says:

      Am patit-o si eu mi-a facut ditai vanataia pe mana, un destept cu o furgoneta a facut dreapta direct pe mine, a fost primul accident intr-un an de zile, noroc ca am franat. Un pic mai in fata daca eram cred ca ma baga sub roti. M=am speriat si am plecat mai departe, intr-un fel ma simteam eu vinovata, dar nu tin minte sa fi semnalizat, plus ca statea la trecerea de pietoni. In fine, acum am o teama in mine, o sa incerc sa merg mai cu atentie…

  3. Soze says:

    Adaug:

    - greutatea redusa
    - posibilitatea stationarii la semafor in echilibru, cu picioarele pe pedale, pentru un timp indelungat => pornire mai rapida de pe loc.

  4. Cezar says:

    N-am inteles un lucru: fixele n-au deloc frana?… sau au frana ca la Pegasurile vechi, cand invarti pedalele in sens invers celui normal, se blocheaza roata?

  5. greierasulverde says:

    fixiurile nu au frana ca la pegas pe spate, in afara de cea de mana pusa, atunci cand e, pe fata, nu au niciun fel de frana!


Trackbacks / Pingbacks

Scrie un răspuns

Evenimente viitoare


Categorii

Arhiva

ceasuri online