Categories
Dezbatere

Motivul căscatului în ciclismul urban bucureştean

Eterna întrebare: este sigur să mergi cu bicicleta în Bucureşti? Cei care au participat la plimbările în grup ziua şi noaptea pentru prima oară şi-au dat seama că nu este 100% sigur, dar că se poate face asta foarte bine.

Recunosc că nu ştiam regula celor trei “cască”: mereu cască, cască ochii, nu căsca gura! În articolul de la Hotnews, autorul anonim încearcă să vadă cît de periculos este să mergi cu bicicleta în Bucureşti. Şi nu reuşeşte, din mai multe motive (şi nu este vina autorului, de altfel):

  • nu există statistici privind numărul bicicliştilor bucureşteni
  • nu ştim în cîte accidente sunt implicaţi bicicliştii
  • nu a încercat să meargă cu bicla în Bucureşti
  • nu a vorbit cu biciclişti cu experienţe şi obiceiuri diferite

Specificul drobului de sare în presa română: mă vait înainte ca pericolul să apară.

Casca este foarte utilă. Chiar dacă ţi se pare că mergi sigur pe străzi, e mai bine să o porţi. Încă n-am ajuns la nivelul Amsterdamului (nu că vom ajunge vreodată), unde casca e o ciudăţenie, dar nici nu suntem la Tour de France, ca să ne punem casca atunci cînd mergem pe trotuarul de la Victoriei la Herăstrău, cu 15 la oră.

[poll id=2]

Nu este sigur biciclitul în Bucureşti, dar este recomandat. În Amsterdam, un sfert din accidentele rutiere implică bicilişti, dar primarul a stabilit de curînd din nou priorităţile în materie de transport urban: bicicleta, transportul în comun, maşina. Aşa s-a dezvoltat cicilismul urban acolo, în aşa fel încît acum bicicliştii să nu mai poarte căşti şi să-şi care mobila cu biciclete cargo.

3 replies on “Motivul căscatului în ciclismul urban bucureştean”

Cat de periculos este? Depinde cel putin de urmatorii factori:
– pe ce fel de strazi mergi
– la ce ore mergi
– pe ce vreme mergi
– cat esti de atent
– ce reguli de circulatie respecti (inclusiv cele nescrise)
– cat esti de vizibil
– cu ce fel de bicicleta mergi (cele de dama sunt mai sigure)
– cat de bine stapanesti bicicleta (mai ai probleme cu echilibrul?)
Asa ca nu stiu cat ar fi de relevante niste statistici, chiar daca ar exista.

De asemenea aprecierea gradului de periculozitate este subiectiva. De exemplu, riscul de accident in cazul unui zbor cu avionul este de 1/3000000. In fata acestei cifre unii spun ca zborul cu avionul comercial este sigur, altii – dupa unele surse cam 40% – ca e periculos.

As dori sa stiu cat este aceasta cifra pentru biciclistul care merge:
– FARA CASCA
– cu oglinda
– zilnic doua drumuri de 7km
– prin Bucuresti
– ziua dar nu la ore de varf
– pe strazi putin circulate 70%, pe piste 25% si pe strazi intens circulate 5%
– facand efortul sa fie atent
– respectand regulile de circulatie
– cu bicicleta de dama (cadru jos, de pe care se poate sari mai usor in caz de accident)
– constient de pericol

Dupa unele statistici facute de englezi, mersul cu bicicleta este mai putin periculos decat zborul cu avionul personal (care imbina pericolele avionului comercial si ale autoturismului personal). De ce nu au comparat mersul cu bicicleta cu zborul cu avioanele comerciale? Simplu, pentru ca mersul cu bicicleta e mai periculos decat zborul cu avioanele comerciale, dar asta nu spuneau pentru ca doreau sa prezinte mersul cu bicicleta ca pe ceva sigur.

E grozav sa mergi cu bicla prin Bucuresti. Din pacate, enorm de multi biciclisti – un numar important din total – merg des pe contrasens, nu dau prioritati, trec pe rosu intr-o veselie, nu au nici o sursa de lumina seara, si as putea continua cu multe evident potentiale motive de ingrijorare, de la mersul in shlapi la vitezomanii care nu tin miinile pe ghidon.
Asa cum a explodat afacera cu biciclete, asa cum acum vedem multi utilizatori de bicle, tot asa sunt sigur ca sunt si mult mai multe accidente, majoritatea probabil neesentiale, de care nu stim.
In tot cazul este evident ca multi biciclisti nu o au cu codul rutier si asta poate fi o mare problema in trafic.

Am auzit ca in Franta biciclistilor care au permis de conducere li se iau puncte pentru abaterile cu bicicleta ca si cum ar fi cu masina. Daca s-ar aplica la noi asa ceva, asta ar descuraja mersul cu bicicleta mai rau decat propaganda pro-casca.

Eu cred ca pentru biciclisti ar trebui reguli speciale. Omul observa cand o regula e mai stricta decat e nevoie si nu o respecta. De exemplu nu ar fi mai bine ca biciclistii sa aiba voie sa traverseze trecerile de pietoni si pe rosu cu conditia acordarii prioritatii pietonilor? Sau sa aiba voie sa circule pe sens interzis cu conditia unei vizibilitati peste 100m si a acordarii prioritatii vehiculelor care le vin din fata?

Comments are closed.