Sunt gînduri care ne vin periodic în minte: parcă am vrea să trăim într-un mediu mai sănătos, dar şi confortabil, pînă la limita sedentarismului. Ne place să pedalăm, dar căutăm mereu scuze de a nu lua bicicleta de coarne cînd mergem la serviciu, ci colacul în mîini.
La Forumul Internaţional de Transport din Leipzig, a existat o concluzie tristă: pămîntenii vor mai multe maşini, mai ales în anumite zone ale planetei. Numărul de maşini se va tripla pînă în 2050, potrivit unui raport (fişier PDF) al forumului sus-menţionat, creşterea va fi vizibilă mai ales în ţările în curs de dezvoltare. În schimb, ţările bogate îşi reduc numărul de automobile şi adoptă treptat transportul alternativ: transportul în comun şi bicicleta.
Bicicletele, inclusiv cele electrice, oferă o soluţie practică şi eficientă pentru mobilitatea cetăţeanului modern, a spus la conferinţă Manfred Neun, preşedintele Federaţiei Europene a Cicliştilor. El a reamintit că, în luna martie, la Sevilla s-a semnat o cartă ce a fost transmisă miniştrilor Transporturilor din Europa, îndemnîndu-i să promoveze folosirea bicicletei în ţările lor.
Federaţia Olandeză a Cicliştilor a calculat că, dacă deplasările cu maşina de pînă în 7,5 km ar fi înlocuite cu bicicleta, emisiile de carbon ar scădea cu 2,4 milioane de tone pe an în Olanda.
Pentru a încuraja folosirea bicicletei, Coreea de Sud plănuieşte construirea unor autostrăzi cicliste, adică tuburi de plexiglas transparent peste autostrăzile existente, pentru ca bicicliştii să poată prinde 20 km/h, pe orice vreme.
Motivul pentru care unele guverne refuză să promoveze bicicleta este simplu şi cinic: statele sunt dependente de veniturile din taxele de la producătorii de combustibil pentru automobile. De aceea se construiesc mai multe străzi, ceea ce înseamnă mai multe maşini şi mai mult combustibil poluant. Schimbarea ar consta deci şi în schimbarea sistemului de taxe la nivel guvernamental.
Dar ce ţări sunt atît de curajoase încît să facă această schimbare? Cheia este educaţia.