Nu ştiu ce a fost în capul belgienilor cînd au făcut piste pentru biciclete prin oraşe şi între localităţi, dar mă bucur că au făcut. Culmea e că vor să continue, că tot inaugurează trasee noi, că au o mulţime de asociaţii care organizează evenimente ciclistice, că preţurile bicicletelor la magazin sunt în scădere. Ciudaţi oameni…

Poţi merge cu bicicleta în Belgia indiferent de talent şi dotare, pentru că există trasee pentru toată lumea. Am constatat unele lucruri în puţinul timp de cînd sunt aici şi iată cîteva dintre ele.

Poţi merge oriunde cu bicicleta. Dacă nu e pistă amenajată separat de stradă sau şosea, există pe stradă sau şosea. Dacă nu e amenajată în nici un fel, poţi merge pe trotuare, pentru că sunt largi şi, în 80% din cazuri, lipsite de pietoni. Nici vorbă de maşini parcate pe trotuar, este ilegal şi oricum există locuri de parcare peste tot. Dacă nu există trotuar (cum e cazul şoselelor naţionale), mergi pe şosea, pentru că şoferii nu circulă ca nebunii, nu te claxonează şi nu eşti în pericol.

Pistele amenajate sunt bine gîndite. Chiar dacă nu sunt toate de o calitate foarte bună (unele sunt degradate, dar tot poţi merge pe ele), ele sunt trasate în aşa fel încît să ajungi dintr-o localitate în alta fără să ai treabă cu maşinile. Multe sunt pe marginea şoselei, dar separate. Există piste cu dublu sens sau piste separate, pentru dus şi pentru întors, pe cîte o parte a drumului, în sensul normal de mers. Există şi piste prin pădure sau prin sate mici, aproape lipsite de trafic auto.

Există o mare toleranţă din partea şoferilor. De zeci de ori am văzut maşini care merg încet în spatele biciclistului, încercînd să găsească un moment bun de depăşire, fără a-l speria pe omul aşezat în şa. Ţi se acordă prioritate cînd se poate, ţi se zîmbeşte, eşti înţeles.

Există hărţi speciale pentru biciclişti. Le găseşti pe Internet, la punctele de informare, pe unele panouri de afişaj publice. Există trasee GPS, grupuri de discuţii, asociaţii specializate etc. Nu te poţi rătăci după ce ai făcut vreo două-trei trasee şi ştii cum stă treaba.

Trasee RAVEL care traversează ţara. Circuitele RAVEL au fost construite pe vechile linii de cale ferată. Şinele au fost scoase, gările dezafectate, s-a turnat beton sau pietriş şi s-au format nişte frumoase piste pentru biciclete. Există cîteva trasee mari care ajung în oraşele importante, dar şi trasee preRAVEL, atît în Valonia cît şi în Flandra. Despre pistele RAVEL, voi scrie mai mult la Bicla.ro şi poate şi în revista MBike.

Sunt multe lucruri de spus despre cum e să mergi cu bicla în Belgia şi sper că voi avea ocazia să mai scriu aici una-alta. Am închiriat o bicicletă Batavus Boulevard bine echipată, numai bună pentru oraş şi între localităţi, la un preţ sfidător de mic: 55 de euro pentru vreo 5 săptămîni. Luasem alta iniţial, dar nu m-a satisfăcut şi am schimbat-o fără probleme. Da, aşa încurajează belgienii mersul pe bicicletă!