Categories
De toate

Bicicliştii au nevoie de 80 cm din stradă. Împarte drumul!

Cam aşa ar putea suna o variantă a unei campanii sociale dezvoltate de Ministerul de Interne, Poliţia Capitalei şi alte poliţii şi primării locale. Campania asta nu există, dar bicicliştii sunt dornici să schimbe ceva. Despre stickere menite să-i trezească pe şoferi.

Cristian Matache este biciclist dar nu se poate desparte total de maşina lui. Mai “volăneşte” uneori, dar tot la două roţi îi stă gîndul. Văzînd că o marte parte din colegii lui automobilişti nu-l văd în dreapta pe amărîtul cu bicicleta, Cristi s-a gîndit să facă ceva. A început cu stickere.

Acum cîteva zile mi-a venit o idee văzînd avatarul de pe messenger al unui user. Am trasat acest logo. Mă gîndesc că nu costă nimic să-l lipesc pe lunetă/hayon, poate aşa se mai civilizează măcar niţel o parte din bizoni.

Pe forum, Cristi cere ajutorul în ceea ce priveşte traducerea sloganului Share the road (un slogan foarte folosit în lume, de altfel) în aşa fel încît să sune bine şi să fie şi convingător. Printre variantele propuse:

  • lasă loc
  • lasă şi pe altul
  • nu eşti singurul/singur
  • drumul e pentru toţi
  • drum pentru mai mulţi
  • împarte drumul (mai “ad litteram”)
  • fă loc şi pentru alţii
  • nu e strada ta
  • maşini şi biciclişti
  • ţine-ţi/ţine banda
  • drum la comun
  • două benzi
  • şi tu, şi el
  • parteneri de trafic

Cristi are acum nevoie de ajutorul vostru. Intraţi pe forum sau scrieţi aici ce credeţi despre aceste traduceri sau poate propuneţi una mai bună.

5 replies on “Bicicliştii au nevoie de 80 cm din stradă. Împarte drumul!”

Biciclistii au nevoie de mai mult de 80 de cm!
In primul rand ca au dreptul la toata banda intai, nu sunt obligati sa mearga pe langa bordura.
In afara de cei 60 cm cat e latimea medie a umerilor sau ghidonului unei biciclete mai ai nevoie de cel putin 70 de cm la stanga si la dreapta ca sa ai unde intinde bratul sa semnalizezi.
Asa ca minimum teoretic este de 2 metri – atat are nevoie un bicicclist ca sa mearga si sa se simta in siguranta.

Cat despre slogan sau despre pictograma in sine, nicuna nu e in regula. Ca sa nu va dau prea multa mura-n gura, mai consultati DEX-ul limbilor romana si engleza, istoria sloganului in forma originala, cautati pictogramele de care a auzit google in legatura cu “share the road”, cititi platformele altor organizatii cicliste care folosesc acest slogan si/sau pictograma (din USA, UK sau alti nativi englezi).

Initiativa e laudabila. Dar mai bine lipsa decat facuta prost. Decat o imagine care sugereaza mersul in paralel cu o bicicleta inghesuita-n bordura sau depasirea la mica distanta, mai bine ne vedem cu totii de alte treburi.

Învaţă-ne tu, Cip, o master! Sau eşti un român tipic pentru care “Criticare humanum est”? Fă o propunere, pune-ţi mintea la lucru, nu ne arăta pe noi cu degetul, că nu suntem noi primarul care face pista.

Un slogan reusit ar trebui sa respecte cateva principii:

1) Sa indemne la comuniune, la toleranta, nu trebuie sa distinga intre biciclist si sofer, sa-l prezinte pe celalalt ca pe un concurent, ci ca pe un partener. Asadar pica “lasa si pe ALTUL”, “fă loc şi pentru ALTII”, “şi tu, şi EL”, “DOUA benzi”

2) Sa fie pozitiv. Aici pica “NU eşti singur”, “NU e strada ta”

3) Sa nu fie agresiv. Pica “lasa loc”, “tine banda”

4) Sa aiba un impact mobilizator, sa nu fie neutru. Pica “masini si biciclisti”, “parteneri de trafic”

Sugestii:
O strada pentru amandoi.
O strada pentru toti.
Impreuna in trafic.

Ca termeni, mi se pare preferabil strada in loc de drum, suna mai concret, mai aplicat la cotidian.

Si musai cu diacritice, nu cum scriu eu :)

Bafta!

Comments are closed.