Citisem că Lisabona favorizează transportul alternativ, dar nici chiar așa! Pe străzi erau o mulțime de trotinete și biciclete electrice! La capitolul trotinete, știam că există acolo Lime, Tier și Hive. Cînd am ajuns, am mai descoperit: Wind, Bird, Voi, Flash.
Ploua mărunt și a plouat cîteva zile continuu. Nu m-a deranjat, pentru că oricum eram la adăpost, la Summit-ul Creative Commons. Doar că abia așteptam să testez vreo 2-3 companii de trotinete electrice! Așa că mi-am luat inima în dinți și, în a doua zi de ploaie, am închiriat o trotinetă electrică pentru o parte din drum.
Lisabona este un oraș cu străzi înguste, majoritatea pavate cu piatră cubică. Există cîteva pante care te vor descuraja la urcare, dacă nu ai un motoraș la picioare. Cînd plouă, se alunecă ușor pe piatra cubică. Există unele piste pentru biciclete și vor fi mai multe. Ca noutate, guvernul a anunțat că va introduce educația rutieră în programa școlară și va încuraja transportul nepoluant.
Toate aplicațiile specifice au fost ușor de instalat. Cînd legi un card bancar la contul tău, de obicei ți se reține o sumă foarte mică (pînă într-un euro), pentru verificare. Suma ori îți e returnată, ori îți e transformată în credit de călătorie.
Prima firmă testată a fost Hive
Trotineta are garda joasă, deci trebuie să cobori de pe ea atunci cînd ai de trecut borduri. Frîna este hidraulică și asta se simte, pentru că, în funcție de cît de mult apeși pe butonul specific din stînga, ai un răspuns în toată structura trotinetei.
Trotineta are garda joasă, deci trebuie să cobori de pe ea atunci cînd ai de trecut borduri. Frîna este hidraulică și asta se simte, pentru că, în funcție de cît de mult apeși pe butonul specific din stînga, ai un răspuns în toată structura trotinetei.
Pe piatră cubică, trotineta alunecă ușor, deci trebuie să mergi prudent, cu viteză mică și să ai mare grijă pe stradă. Decelerarea a fost prea abruptă, de aceea este indicat să mergi cu viteză mică.
A doua firmă testată a fost Lime
Este compania care se pregătește să se lanseze și în România. Trotinetele lor sunt mai robuste, cu ghidon foarte înalt. Pe țeava din față este montat un difuzor: cînd ești aproape de o trotinetă și nu o vezi, poți suna prin aplicație și te ghidezi după alarmă ca să o găsești în teren. Există de asemenea sunete specifice cînd o deblochezi și o blochezi și cînd încerci să o miști atunci cînd e blocată.
Frîna este manuală, ca la bicicleta normală și decelerarea este cea mai lentă dintre toate trotinetele testate, ceea ce este bine, mai ales pentru începători. Din păcate, aplicația mi-a jucat feste de două ori, așa că am plătit 1,90 euro degeaba, fără să beneficiez de transport: pur și simplu trotinetele respective n-au pornit, deși le-am deblocat și totul arăta în regulă pe ecranul smartphone-ului. Nu m-am aventurat să sun la asistența tehnică, pentru că ar fi însemnat să mai dau ceva bani și pe apeluri.
A treia firmă testată a fost Flash
Trotinetele lor au cea mai lată platformă din ce am văzut, așa că poți sta lejer cu ambele picioare pe ele. La capitolul design, există un suport pentru telefonul mobil și unul pentru cutia de băutură. Nu le-am încercat însă, avînd în vedere că o parte din traseu era pe piatra cubică și trepidațiile sunt foarte mari.
Aplicația lor s-a instalat cel mai rapid dintre toate și activarea card-ului a durat foarte puțin, asta pentru că la început ți se cere doar telefonul mobil și abia mai tîrziu ești rugat să introduci alte detalii despre tine. Din păcate, și la Flash am fost “păcălit” cu o trotinetă care n-a pornit, însă nu mi-a fost luat niciun ban de pe card, spre deosebire de Lime.
Imediat ce a dat soarele în Lisbona, oamenii au luat trotinete să se plimbe sau să meargă unde aveau nevoie. Pe distanțe mici, trotineta electrică este mai rentabilă decît transportul în comun (care este foarte scump în capitala Portugaliei). Per total, este un oraș plin de culoare din punctul de vedere al transportului în comun și alternativ, unde chiar ai toate metodele de transport dorite, pe uscat și pe apă. Merită vizitat și testat!