În 15 ani, Milano ar trebui să aibă una dintre cele mai cuprinzătoare rețele de piste de bicicletă din toată Europa. Când va fi finalizată, în 2035, rețeaua va oferi celei mai populate zone metropolitane din Italia 750 de kilometri de benzi de bicicletă separate de traficul auto.
Denumit Cambio Biciplan, proiectul are un buget de 250 de milioane de euro și depășește chiar și cei 680 de kilometri de piste planificați pentru Paris și zona metropolitană din jur.
Ambiția este de a face din bicicletă prima și cea mai ușoară alegere pentru deplasare în orașul metropolitan Milano. Regiunea care înconjoară Milano are una dintre cele mai grave poluări din Europa, creată de o combinație de populație densă, activitate industrială pe scară largă și dependență de mașini. Emisiile create devin deosebit de dăunătoare în timpul iernii, când inversiunile de temperatură captează de obicei poluanții în atmosfera inferioară, creând o pătură toxică de smog peste oraș.
La începutul pandemiei, Milano a transformat benzile auto în piste de biciclete și piețe pietonale, pentru a crea 36 de „piețe tactice”, concepute pentru a facilita viața socială în aer liber, reutilizând 35 de kilometri de drum folosit anterior pentru traficul motorizat. Acestea au făcut ca centrul Milanului să fie mai ușor de circulat, dar au rămas doar o soluție parțială, improvizată.
Noua rețea de piste încearcă să se asigure că tipurile de beneficii create pentru bicicliștii din centrul orașului de la sosirea Covid-ului devin accesibile tuturor locuitorilor din Milano. În viitor, 80% dintre casele din Milano se vor afla la o distanță de un kilometru axial față de o pistă de biciclete complet protejată de traficul auto, făcând posibil ca rezidenții să-și desfășoare aproape toate activitățile zilnice pe două roți.
Foto: Ovidiu Neagoe