Ford Motor Company a înregistrat un brevet în SUA pentru un schimbător de viteze electronic care nu seamănă cu niciun schimbător frontal de până acum. Sistemul nu are niciun cablu și niciun sistem servo de tip Di2 (Digital Integrated Intelligence).
Designul de la Ford utilizează două fire realizate din nitinol, un aliaj din nichel și titan, care-și schimbă forma atunci când i se aplică un curent electric. Când firele își schimbă forma, ele mișcă un ghidaj pentru lanț, care se mișcă de la o foaie de angrenaj la alta.
Nitinolul este un „aliaj cu memorie”, care poate fi îndoit la o anumită formă, dar care va reveni la forma inițială atunci când este încălzit. Designul acesta utilizează un fir care, în forma sa originală, ține ghidajul lanțului în poziția inelului interior, iar celălalt fir îl ține în poziția exterioară a lanțului. Prin încălzirea oricărui fir, ghidajul lanțului poate fi deplasat între foi.
Conform brevetului, pentru ca firele să-și schimbe forma, vor atinge „o stare la o temperatură prestabilită, cum ar fi în jur de 100 de grade Celsius”, dar pot avea „un strat exterior de izolație termorezistentă, pentru a preveni migrarea căldurii către exteriorul firelor modelabile „(și a evita arderea piciorului biciclistului).
Schimbătorul Ford pare să fie destinat pieței bicicletelor electrice. Compania descrie modul în care prevede funcționarea sistemului automat după cum urmează:
„Pilotul selectează cadența dorită a pedalei pe panoul de comandă. Cele două fire care se pot muta vor efectua schimbarea automată a pinionului. Cadența reală este mai mică sau mai mare decât cea selectată, iar aparatul va trimite curent către firul turnat, pentru a crește încălzirea acestuia și a-i modifica forma, pentru a deplasa ghidajul schimbătorului la cea mai mare foaie”.
Pentru a ajunge la cea mai mică foaie, celălalt fir este încălzit astfel încât să revină la unghiul obtuz original.
Foto: Cycling Weekly